همه چیز درباره بازی Rise of the Ronin

همه چیز درباره بازی Rise of Ronin، عنوان جدید استودیوی خوشنام تیم نینجا، خالق بازی‌هایی مانند Ninja Gaiden  و مجموعه Nioh. یک عنوان نقش‌آفرینی جهان‌باز که از همان روزی که برای اولین بار در مراسم پلی‌استیشن در سال ۲۰۲۳ معرفی شد، هیجان خوب و سالمی حول بازی ایجاد کرد. با توجه به اطلاعات بازی Rise of Ronin و مجموعه ویدیو‌هایی که استودیو تیم نینجا در روز‌های اخیر منتشر کرده است، به نظر می‌رسد که Rise of the Ronin بزرگترین و جاه‌طلبانه‌ترین بازی استودیو تیم نینجا است. در نظر داشته باشید که درست بعد از انتشار مجموعه Nioh در سال ۲۰۱۷  مراحل ساخت این عنوان جدید آغاز شد و تا به امروز بیش از ۷ سال چرخه‌ی توسعه این بازی جاه‌طلبانه به طول انجامید. در این مطلب تلاش شده تا همه‌ی اطلاعات بازی Rise of the Ronin را برای شما عزیزان شرح دهم. با بخش پیش نمایش بازی ها در وبسایت دنیای بازی همراه باشید.

فهرست اطلاعات بازی Rise of the Ronin

با توجه به اطلاعاتی که تیم نینجا منتشر کرده و نشان داده است، این عنوان از جهات مختلف سنگین‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ی استودیو است. سیستم‌ها و مکانیک‌های گیم‌پلی جدیدی در Rise of The Ronin وجود دارد که در بازی‌های قبلی استودیو وجود نداشتند. در ادامه به جنبه‌های مختلف بازی از جمله داستان و فضای تاریخی، شخصیت‌ها و سیستم مبارزه می‌پردازیم.

اطلاعات بازی Rise of the Ronin

در این بازی بازیکن در نقش یک رونین، سامورایی دوره‌گردی که اربابی ندارد، در دوره‌ی جنگ‌ «بوشین» اواخر قرن ۱۹ میلادی بازی می‌کند. دوره‌ای که در تاریخ ژاپن به «باکوماتسو» معروف است. در این دوره، بعد از ورود آمریکایی‌ها در سال ۱۸۵۳ ژاپن دستخوش بحران‌های سیاسی نشات گرفته از ورود خارجی‌ها شد.

تا قبل از ورود آمریکایی‌ها، ژاپن با سیستم فئودالی اداره می‌شد و سیاست‌هایی را دنبال می‌کرد که کشور را از ورود اجنبی‌ها و تاثیر دیگر کشور‌ها وامی‌داشت. اما با ورود ناوگان کشتی‌های جنگی سیاه آمریکایی‌ها، ژاپن مجبور شد تا در سیاست‌های انزواگرای خود در خصوص امور خارجی تغییر دهد و متعاقبا درگیر شرایط سخت تغییر سیستم حکومتی خود به سازوکاری دمکراتیک شد.

این بحث تاریخی صرفا در قصه بازی Rise of The Ronin نیست، بلکه در همه‌ی جنبه‌های مختلف بازی می‌توان روایت تاریخی دوره‌ای که از آن یاد کردم را لمس کرد. به زبان دیگر همه‌ی سیستم‌های بازی رونین به این بحث تاریخی آغشته هستند و روایت به طور کامل حول جنگ بوشین، تنش‌های سیاسی وقت و سه گروه مختلفی که بر سر آینده‌ی ژاپن می‌جنگیدند، خواهد چرخید.

اطلاعات بازی Rise of the Ronin

شخصیت بازیکن، تاریخی نیست و تخیلی است. یک رونین بی‌طرف مزدور که نقش پررنگی در سرنوشت آینده‌ی ژاپن و نتیجه‌ی نهایی این گیر و دار تاریخی ایفا می‌کند. سه حزب یا گروهی که بازیکن می‌تواند بین آن‌ها انتخاب کند، شامل «سابوکو»، «توباکو» و «اوبی» است.

گروه سابوکو طرفداران شوگان هستند و تلاش می‌کنند تا سیستم موجود و حکومت فئودالی زیر نظر «شوگان توکوگاوا» ادامه‌دار باشد؛ سازوکاری که ۳ قرن بر ژاپن حاکم بود است. جالب است بدانید این سیستم حکومت شوگانی درست بعد از جنگ «سکیگاهارا» و رویداد‌های تاریخی بازی Nioh آغاز شد.

آن روی دیگر سکه گروه توباکو قرار دارد. گروهی مخالف شوگان که از گستره‌ی متنوع‌تری از افراد با ایده‌های متنوع‌تر تشکیل شده است. همبستگی این گروه خاص بر سر ایده‌ی مشترک همه‌ی آن‌ها، بازگشت قدرت سیاسی به دست امپراطور، شکل گرفته است. در این گروه ما یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های تاریخی ژاپن «ریوما ساکاموتو» را داریم، یک رونین خوش‌قلب و استاد شمشیرزنی.

بخوانید :   ۱۲ بازی جذاب موبایل مخصوص یادگیری زبان انگلیسی

در دنیای بازی بخوانید: راهنمای خرید سیستم گیمینگ رده بالا یا گران قیمت

تیپ شخصیتی ساکاموتو به شیوه‌های مختلف در بازی‌های رایانه‌ای مشخص می‌شود. به طور کلی آرکتایپ سامورایی‌ای که در یک دست کاتانا دارد و در دست دیگر هفت‌تیر، به نوعی الهام گرفته شده از شخصیت ساکاموتو است. او یکی از شخصیت‌های تاریخی مورد علاقه‌ی خودم هم هست و بسیار مشتاقم در دنیای بازی Rise of The Ronin با او تعامل داشته باشم و بیشتر با او آشنا شوم.

در نهایت می‌رسیم به گروه سوم؛ اوبی. این گروه از نیرو‌های غربی دوره‌ی باکوماتسو شکل گرفته، شامل نیرو‌های آمریکایی و اروپایی که قصدشان باز کردن در‌های ژاپن به جهان خارج و ایجاد مسیر‌های تجاری است. در راس این گروه نیز یکی از شخصیت‌های تاریخی بسیار مهم یعنی ناخدا «متیو پری» است؛ آغازگر همه‌ی ماجرا.

اطلاعات بازی Rise of the Ronin

با توجه به تریلر‌های گیم‌پلی Rise of the Ronin، این عنوان چیزی شبیه به بازی Ghost of Tsushima‌ اما ترکیب شده با سیستم مبارزه‌ی هک‌اند‌اسلش معروف تیم نینجا است. سه حالت سختی مختلف وجود دارد. این قابلیت موقعیت خوبی است تا هم بازیکنانی که به دنبال داستان و روایت تاریخی هستند از بازی لذت ببرند و همینطور همچنان چالش جذابی که طرفداران بازی‌های سولز به آن علاقه دارند نیز می‌توانند چیزی که می‌خواهند را در این بازی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: بهترین بازی های جنگی کامپیوتر

در کنار این موارد نکته‌ی مهم دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد بخش چند‌نفره‌ی بازی است که می‌توانید مراحل بازی یا همان دانجن‌های بازی را با دوستان خود تا ۳ نفر با هم بازی کنید. با توجه به تحقیقاتی که در اطلاعات بازی Rise of the Ronin داشتم، همچنان مطمئن نیستم که آیا در جهان باز بازی می‌توانید با دوستان خود بچرخید و بازی کنید یا خیر.

اطلاعات بازی Rise of Ronin

در جهان باز بازی رونین سه شهر مهم و بزرگ وجود دارد که با توابع روستایی و محیط‌های طبیعی به هم متصل هستند و نقشه‌ی بازی را شکل می‌دهند. مساحت هر سه شهر کنار هم حدود ۲۷ کیلو‌متر مربع خواهد بود. سه شهر مهم بازی شامل «ادو» که همان توکیوی امروزی است، «کیوتو» پایتخت امپراطوری و «یوکوهاما»، یکی از مهم‌ترین بنادر ژاپن برای تجارت جهانی و نماد مدرنیسم ژاپن. در تریلر‌های پخش‌شده، فضای این شهر و معماری آن، حال و هوایی غربی دارد.

با توجه به سه گروه اصلی که در بازی وجود دارد می‌توان نتیجه گرفت که هر کدام از این شهر‌ها به قولی پایگاه یکی از همین سه حزب باشد؛ ادو جایگاه شوگان توکوگاوا و مقر گروه سابوکو، کیوتو که نماد و جایگاه امپراطوری در ژاپن است، می‌تواند مقر گروه ضد شوگان، توباکو باشد و به همین ترتیب می‌توان یوکوهاما را نیز شهر گروه غربی اوبی، تصور کرد.

برای گشت و گذار در مناطق بازی روش‌های مختلفی برای بازیکن در نظر گرفته شده است؛ یک گلایدر که شبیه به پرنده‌ها طراحی شده و برای مانور هوایی در نظر گرفته شده، یک قلاب (Grappling Hook) تا از در و دیوار شهر بالا بروید و در نهایت سوارکاری با اسب که می‌توان با آن بین شهر‌ها و مناطق اطراف آن‌ها تردد کرد.

اطلاعات بازی Rise of the Ronin

شخصیت‌ها در بازی رونین بیشتر از یک سری NPC معمولی عملکرد دارند. به واسطه‌ی آن‌ها بازیکن می‌تواند گستره‌ی متنوعی از مراحل و ماموریت‌ها را بر عهده بگیرد و انجام دهد تا ارتباط و همبستگی قوی‌تری با شخصیت‌ها بگیرد. به احتمال زیاد این شخصیت‌ها، افراد مهم و تاریخی داستان بازی خواهند بود و انجام دادن یا ندادن ماموریت‌های آن‌ها روی ارتباط شما موثر خواهد بود و حتی می‌تواند پایان بازی شما را تغییر دهد.

بخوانید :   بازی Visions of Mana نیمه جهان-باز خواهد بود

این تصمیم‌گیری‌ها ورای روابط با شخصیت‌های بازی می‌رود. در ویدیو‌های منتشر شده می‌بینیم که بازیکن در مکالمات مختلف گزینه‌های متفاوتی برای ادامه بحث در اختیار دارد. این موضوع سبب می‌شود تا این سیستم تصمیم‌گیری، اهمیت پیدا کند. به طور کلی در بازی‌های نقش‌آفرینی این امکان ویژگی خاصی به بازی می‌دهد و سطح غوطه‌وری بازیکن را دوچندان می‌کند. این سیستم برای استودیو تیم نینجا تازه و جدید است به همین دلیل بهتر است سطح توقع خودمان را نسبت به تصمیماتی که در بازی می‌گیریم پایین‌تر بیاوریم و انتظار تغییرات چشمگیر در سازوکار بازی نداشته باشیم.

در کنار سیستم روابط شخصیت‌ها، بازیکن به شیوه‌های دیگری نیز می‌تواند در بازی پیشرفت داشته باشد؛ سیستم تجربه (Xp) و کارما. سیستم کارما اولین بار توسط فومیهیکو یاسودا، مدیرعامل استودیو تیم نینجا، معرفی شد. او طرح کرد که این سیستم مجازاتی برای «مردن» است که شباهت به سیستم‌ مرگ در بازی‌های سولز دارد. چیز بیشتری از سیستم کارما در دست نیست، صرفا تا این حد می‌دانیم که هنگام مرگ چیزی از دست می‌رود، اما اینکه چه چیزی از کف می‌رود اطلاعی نداریم.

اطلاعات بازی Rise of the Ronin

تبهر تیم نینجا در طراحی سیستم مبارزه‌ی اکشن و جذاب عقبه‌ی تاریخی دارد و بر همگان آشکار است که سطح توانایی این استودیو در چه حد است. با توجه به اطلاعاتی که داریم همچنان استودیو به سیستمی که از قدیم طراحی کرده و در مجموعه‌ی Nioh به تعالی رساندش، ایمان دارد و نما‌هایی از آن را دیده‌ایم. دو سلاح اصلی و فرعی در کنار سلاحی دورزن که با توجه به این دوره‌ی تاریخی، ادواتی از دسته‌ی تفنگ‌ها نیز در زرادخانه‌ی بازی Rise of the Ronin وجود دارند.

اطلاعات بیشتر در مورد بازی Rise of the Ronin: رده‌بندی سنی بازی Rise of Ronin

ترکیب مبارزه‌ی با شمشیر در کنار هفت‌تیر‌های غربی تجربه‌ای خاص است که استودیو سعی دارد برای بازیکنان رقم بزند. با توجه به مستنداتی که استودیو منتشر کرده می‌دانیم که در طراحی ادوات گرم تیم سازنده تاکید شدیدی از الگو‌های تاریخی ژاپن داشته است. در کنار تفنگ‌های غربی در این دوره ما در ژاپن نیز تفنگ‌‌های معروفی داریم که در داخل ژاپن طراحی و تولید شده بود.

اطلاعات بازی Rise of the Ronin

در بازی‌های Nioh با توجه به المان‌های فانتزی فضا و داستان استفاده از جادو وجود داشت و همچنین در طراحی دشمنان و باس‌ها ما خلاقیت تیم طراحان را مشاهده کردیم، اما در فضای تاریخی و واقع‌گرای بازی Rise of the Ronin به احتمال زیاد همانطور که تا امروز نمایش دادند، خبری از فضای فانتزی نیست. مشکلی با فضای تاریخی و واقع‌گرایانه ندارم، بلکه نگرانی‌ام از تنوع دشمنان و باس‌ها در بازی است. نمی‌توان مطمئن شد اما این مورد می‌تواند به ضرر تیم نینجا تمام شود.

در نهایت ‌همه اطلاعات بازی Rise of the Ronin خبر از پتانسیل بالای این عنوان می‌دهند و با توجه به سابقه‌ی استودیو تیم نینجا، طرفداران نقش‌آفرینی از این عنوان جذاب راضی خواهند بود.

این بود همه چیز درباره بازی Rise of the Ronin در وبسایت دنیای بازی. نظر شما در مورد این بازی چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید👇

نوشته قبلی
جایزه بزرگ تهران چه شد؟!
نوشته بعدی
استودیوی Larian در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک RPG بسیار بزرگ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست